Friday, March 25, 2011

Buat pasport .... Get Ready To Fly

Hurm...malam ni saje x tido lagi cz aku duk surf pasal hotel and tempat menarik kat Bandung and Jakarta. Almaklumla sepatutnya last month aku n en hubby dah terbang ke sana...tapi memandangkan aku ade test and kelas masa tu...so xdapek la pergi..lagipon en hubby dah promise nkg yang bulan depan..So aku on jela...Naseb die gantikan holiday trip ke Cameron Highland... yehaaaa....

Bila nk ke Bandung tu..for sure aku kene ade pasport sniri..Hurm..last Sunday aku g buat kat Shah Alam..ku sangkakan owang x ramai..tp fuh...tpaksa menunggu lebey dari 40 orang..aku sampai sana mase tu kul 9 am.. (gara-gara terbabas time tido).

So tips utk sape2 yang nk g buat pasport

1) Kalo yang xnak apply cuti tuh...leh g buat pada hari Sabtu and Ahad. Utk yang kat Klang Valley leh g buat either kat Damansara or Shah Alam.. or tempat2 lain leh dptkan info dari imigresen punye website. Waktu operasi half day je..so kene g awal yea..

2) Bawak 2 keping gmbo pasport ye siap2..background biru..muka biar clear..rambut xleh halang muka yer..

3) Sila bawak pen utk isi form..cz aritu aku g xdisediakan pen pon..naseb aku dpt pinjam ngan sowang dak pompuan tu..Tq dik

4) Atau kalau malas...download borang tu siap2 and isi kt umah..so smp sana leh skip semua tu terus amek no..lagi cepat utk diserve.

5) Bayaran Rm100 utk dua tahun ...cz aku buat dua tahun jerk..

No aku, gambo and form...menunggu dengan penuh sabar...naseb leh layan fb even via mobile..

Aku dapat no dalam 9.20am cz lmbt isi form..hehe gara2 xde pen.. Then aku diserve kul 10... After that bayar di kaunter lain..baru dpt resit untuk datang amek pasport lagi sejam. Sementara tunggu sejam tu aku g layan mcD..hahaha layan breakfast kat mcD...kul 11.10 aku g smula...submit resit..xlama pastu dapatla pasport aku tuh...process die mudah je...

Note: Skang aku tgh usha pakej utk ke sana ke ape2 tips utk ke Bandung /Jakarta. Sape2 yang ade info..let's share ler...TQ .

2 comments:

Kak Eiza said...

Selamat bercuti ke Bandung... shopping dan makan puas2 ya.. nnt leh try gado2..sedap. sy punya tip panjang berjela bercuti ke bandung.. belek2 le sebagai rujukan.. ahakk.. hehe :)

Unknown said...

itula....mmg berguna betul tips tu...tq kak eiza

 
Umi Mya Zara Raihana Blogger Template by Ipietoon Blogger Template