Tuesday, July 24, 2012

Medela: Contact Nipple Shield

Entry khas untuk kawan aku, Lin. Sorry beb aku lambat buat entry ni. Aku betul-betul tak sempat nak buat. Weekend aritu plak tak ingat bukak blog duk layan anak demam.


Contact Nipple Shield..

Sebenarnya penggunaan Contact Nipple Shield ketika menyusukan bayi juga boleh digunakan untuk ibu-ibu yang baru melahirkan baby di mana ibu tersebut mengalami masalah inverted nipple.

Aku masa pregnant tak buat research pasal ni cz aku assume semua orang bila melahirkan anak leh menyusukan bayi secara semulajadi dengan senangnya. Huhu. So hari ke3 en abi pergi belikan nipple shield brand Pigeon untuk ku. Ku cuba beberapa hari tapi macam tak memuaskan.

Asek tercabut dan tak lekat sangat


So aku surfing (dalam masa berpantang x sampai seminggu) cz niat aku memang kuat untuk menyusukan baby. So dalam masa tu aku dah campur susu sikit dengan susu formula since aku hanya pam dua jam sekali untuk bagi Raihana guna botol.

Aku sempat tanya dua kawan ku, dan dia cakap dia guna Contact Nipple Shield brand Medela. Komennya, memang bagus dan akhirnya dia berjaya menyusukan bayi secara semulajadi walau terpaksa menunggu selama dua bulan. Dalam masa tu terpaksa menggunakan bantuan nipple shield ketika menyusukan bayi.

Ni haa benda aku citer tu..



Aku just beli online. Harga nya RM69 tanpa postage caj. Senang sebab dalam pantang nak mintak asben g beli takut tersilap beli plak.


Atau dalam version kotak nya (aku beli size M) nnati saiz ikut ukuran saiz nipple kena make sure betul2 takut rugi.
...
..



So dari hari ke7 tak silap aku sehingga ke hari 50 tak silap aku, aku on off prektis Raihana menyusu dengan bantuan nipple shield medela ni. Dalam masa tu aku selang seli pam dan bagi menerusi botol kepada Raihana.

Resultnya, hari ke 54 Raihana dah berjaya menyusu dengan jayanya secara semula jadi. Good girl.
So kepada sesiapa yang mempunyai masalah inverted nipple, jangan mudah mengalah dan putus asa. Doa banyak-banyak dah usaha tanpa jemu. Lepas tu, selalu bercakap-cakap dengan baby pujuk dia supaya direct feeding, insha'Allah berjaya nanti.

Chaiyok chaiyok... Now i'm very happy and enjoy breastfeed moment even though at public area, i'm very confident to breastfeed Raihana directly. (but make sure u pakai nursing wear lor..)





5 comments:

Unknown said...

Assalam.. Nk tye bli nipple shield online tu kt ne ye? Lg 1 die melekat kt breast kite ye? Xjatuh la ble ltk eh?

Unknown said...

Nak beli kat mana ye medela nipple shield ni?

Unknown said...

Syaida: dia agak terletak la compare to other brand... Kdg2 ade tjatuh gak tp selesa la

Unknown said...

Ct: saya dulu beli online try tgk babydash.com or pat lain.. Mybbstore ke ok gak harga sama je

ninnah shafawati said...

Nak tye, kalau ikut ukuran mm mcm mana kite nk ukur ye nipple kite ni?sy nak cbe nipple shield ni, tp x pasti saiznya.dah ukur ikut mcm2 ukuran tp xdpt ukuran mm yg tepat.

 
Umi Mya Zara Raihana Blogger Template by Ipietoon Blogger Template